Veelgestelde vragen

Deze FAQ omvat enerzijds een aantal vragen en antwoorden naar aanleiding van de lancering van het voordelenplatform Benefits at Work en anderzijds een aantal vragen en antwoorden betreffende het lidmaatschap.

A. Vragen in verband met het lidmaatschap

De voordelen van FED+ zijn voorbehouden aan de actieve statutaire en contractuele personeelsleden van de diensten die deel uitmaken van het Federaal Administratief Openbaar Ambt en van de federale diensten die onderworpen zijn aan het syndicaal statuut geregeld door de wet van 19 december 1974. Ze blijven na hun pensioen verder recht hebben op de voordelen.

Het recht op de voordelen is persoonsgebonden.

Als nieuwkomer bij de federale overheid hoef je zelf geen stappen te ondernemen om je FED+ kaartnummer aan te vragen. Je krijgt je FED+kaartnummer automatisch toegestuurd per mail, ongeveer 9 weken na je indiensttreding.

Als je je kaartnummer na 9 weken nog niet ontvangen hebt, raden we je aan ons te contacteren via het contactformulier op www.fedplus.be

Ongeveer 9 weken na je indiensttreding krijg je je FED+kaartnummer per mail toegestuurd.

Ga naar www.fedplus.be en klik op ‘Nu aanmelden’.

Je kan je op twee manieren inloggen op het voordelenplatform:

  1. Met je mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.
    Log in met het voorlopige wachtwoord dat we je toesturen per mail en vervang het door een zelfgekozen wachtwoord. Je komt dan meteen in je account terecht. Vul vervolgens je profiel aan.
  1. met je elektronische identiteitskaart (eID) of itsme. Ga naar www.fedplus.be en klik op ‘Nu aanmelden’. Volg de instructies op het scherm. Je komt dan in je account terecht. Vul vervolgens je profiel aan.

Zodra je ingelogd bent op het voordelenplatform van FED+, krijg je meteen toegang tot de pagina met de voordelen. Je krijgt links op de pagina een aantal exclusieve FED+ partners te zien.

Via het voordelenplatform Benefits at Work krijg je toegang tot nog veel meer voordelen. Vanop de pagina met de voordelen kan je rechtsonder doorklikken naar het voordelenplatform Benefits at Work.

Bij een eerste bezoek moet je je (eenmalig) registreren. Volg hierbij gewoon de aangegeven stappen. Je kan je ook abonneren op de maandelijkse newsletter (vakje aankruisen).

Wanneer je je dienst verlaat om vervolgens voor een andere federale overheidsdienst te gaan werken, zal je werkgever je uitschrijven en je kaartnummer laten deactiveren. Ongeveer 9 weken nadat je bij je nieuwe werkgever aan de slag bent, word je opnieuw ingeschreven en zal je nummer opnieuw actief zijn. Als je eerder al had ingelogd in je account, kan je nu opnieuw inloggen. Voor alle zekerheid sturen we je ook nog een automatische mail met je kaartnummer en nieuwe inloggegevens (voorlopig wachtwoord).

Als je vaststelt dat je 9 weken na je indiensttreding bij je nieuwe werkgever nog geen bericht van ons hebt ontvangen of als je nummer dan nog steeds niet actief is, contacteer ons dan via het contactformulier op www.fedplus.be.

 

Dan verlies je het recht op de voordelen en wordt je kaartnummer gedeactiveerd. Bij je nieuwe werkgever heb je dan recht op de voordelen die hij aanbiedt.

Ja, je blijft levenslang van alle voordelen genieten. Het recht op de voordelen is persoonsgebonden.

B. Vragen in verband met de FED+ kaart

Je hebt je FED+kaart niet meer nodig om kortingen te krijgen in de winkels of online. Voor sommige partners (sommige musea, tijdelijke exposities of themaparken) moet je je kaart wel nog tonen aan de ingang. 

De fysieke lidkaart, die uitgereikt werd tot eind oktober 2018, vermeldt geen einddatum. De geldigheidsduur is dus onbeperkt.  De fysieke FED+kaart wordt niet meer uitgereikt als je nieuw in dienst bent of je kaart verloren geraakt is.

Je kan een digitale versie van je FED+ kaart downloaden. Ga naar www.fedplus.be  en log in. Klik vervolgens door naar 'Mijn profiel', waar je de kaart kan downloaden.

Samen met je naam en je geboortedatum vormt het FED+kaartnummer je unieke identificatie in de databank van de rechthebbenden.

Waar je in het verleden telkens je kaartnummer nodig had om in te loggen op www.fedplus.be en van daaruit verder op Benefits at Work, kan je nu, nadat je je account hebt aangemaakt op www.fedplus.be en je kaartnummer eenmalig hebt ingegeven, voortaan inloggen zonder je kaartnummer (zie ook vraag 3).

De fysieke FED+-kaart is sinds november 2018 vervangen door een digitale kaart. Je kan een digitale versie van je FED+ kaart downloaden. Ga naar www.fedplus.be en log in. Klik vervolgens door naar 'Mijn profiel', waar je de kaart kan downloaden.

Aangezien je kaartnummer gekoppeld is aan je eigen account waar enkel jij toegang toe hebt met je elektronische identiteitskaart of itsme, of de combinatie van je mailadres en wachtwoord, kan er door niemand anders gebruik van gemaakt worden.

C. Vragen over het voordelenplatform Benefits at Work

Ga naar www.fedplus.be en klik op ‘aanmelden’. Meld je aan met je elektronische identiteitskaart (eID) of itsme, of met je zelfgekozen wachtwoord.

Zodra je ingelogd bent op www.fedplus.be, kom je meteen terecht op de pagina met de voordelen. Je vindt er rechts een beperkt aantal voordelen die FED+ zelf heeft onderhandeld met verschillende partners (culturele en commerciële voordelen, ergonomie,…).

Daarnaast kan je voor veel meer voordelen terecht op het voordelenplatform Benefits at Work (vb. reizen, cultuur, sport, ontspanning, mode, elektro en multimedia, gezondheid en wellness, mobiliteit,…). . Klik linksonder op ‘Meer voordelen via Benefits at Work’.

Het aanbod is vlot raadpleegbaar, zowel op het werk en thuis, als mobiel (app).

De voordelen zijn gerangschikt in categorieën en subcategorieën, en via een zoekfunctie kan je gericht zoeken. Bij elk voordeel is duidelijk omschreven wat precies het voordeel is, wat de voorwaarden zijn, en hoe je van het voordeel gebruik kan maken. De mogelijkheden hier zijn:

  • korting meteen verrekend in de geafficheerde prijzen
  • online met een promocode op een webshop
  • downloaden van een kortingsbon
  • via vouchers
  • op vertoon van de fysieke of digitale lidkaart (vb. in een museum).

Kijk geregeld het aanbod op www.fedplus.be en op Benefits at Work na.

Vanuit het platform Benefits at Work wordt maandelijks een nieuwsbrief verstuurd. Als je deze maandelijkse nieuwsbrief wenst te ontvangen, moet je je hiervoor inschrijven.

Check ook geregeld de rubriek ‘FED Specials’ op het voordelenplatform Benefits at Work. Je vindt er een selectie met de (beste) voordelen van de maand.

D. Waar kan ik terecht met mijn vragen en klachten?


Contacteer de Benefits at Work-Helpdesk :
via support@benefitsatwork.be of via 011 870 950.

Over een aanbieding op Benefits at Work:
Gebruik het contactformulier links onderaan op het voordelenplatform.

Neem eerst contact met FED+ op via het contactformulier op www.fedplus.be

Mocht je niet tevreden zijn met het gegeven antwoord, kan je eventueel ook terecht bij het klachtenpunt van de FOD Bosa via de URL https://bosa.belgium.be/nl/klachten